Bouw van de boten
Wij zijn trots op de wijze waarop wij in samenwerking met Martin de Jager Yacht Design en Neil Fernando & Co. in Sri Lanka onze boten bouwen.Samen met onze partners vormen we het gehele traject van ontwerp, mallenontwikkeling, complete bouw, engineering, oplevering en after-sales.
Onderstaand gaan we stap voor stap door het gehele traject van idee tot opgeleverd schip.
Ontwerp
Bij de ontwikkeling van een nieuwe boot moeten de verschillende gedachten, wensen van klanten en technische eisen met elkaar verenigd worden. Nadat een gebruiksconcept is uitgedacht en met een schetsontwerp de stijl van een nieuw model is bepaald, wordt een gedetailleerd functioneel ontwerp uitgewerkt. Als het lijnenplan is uitgewerkt wordt het gehele schip volledig uitgewerkt op de tekentafel. Alle componenten en materialen worden ingetekend en opgenomen in het bestek. In deze fase wordt ook al rekening gehouden met de structurele eisen van Lloyds. Er wordt nagedacht over en gerekend aan de vereiste stijfheid, laminaatopbouw, gewichtsverdeling, componentkeuze en constructiedetails. Dit resulteert uiteindelijk in een uitgebreid bestek en een volledig werkplaatshandboek.
Pluggen-bouw
Een van de mooiste fases op de scheepswerf is het bouwen van de plug. Het schip wordt vanaf tekening volledig in hout gebouwd. Geleidelijk aan komen de vormen van het ontwerp in de plug tot leven. In deze fase is de samenwerking tussen timmerlieden, ontwerpers en projectleiding cruciaal. De perfecte afwerking van de plug en veel geduld bij het trekken van de mallen leidt uiteindelijk tot een strakke en stevige mallenset.
Inkoop componenten
Alle componenten in uw sloep of motorjacht zijn zorgvuldig geselecteerd en van allerbeste kwaliteit. Daar waar wij het belangrijk vinden of verplicht is gesteld, zijn de componenten zelfs CE en Lloyds gekeurd. Menken Maritiem koopt alle componenten in van motoren tot aan schroefjes in Nederland. Al deze componenten worden verzameld en gecontroleerd bij binnenkomst op de hoofdvestiging in Ter Aar. Iedere 6-8 weken wordt er een 40ft container geboekt waarna alle verzamelde componenten worden overgeslagen. Door middel van zeetransport worden deze goederen vervoerd naar de productie & assemblage faciliteit in Sri Lanka waar deze zorgvuldig worden opgeslagen in het magazijn.
Waarom Nederlands componenten gebruiken als wij het eventueel ook in India of China kunnen halen? Het antwoord is eenvoudig, omdat we alleen de beste componenten willen hebben met europesche garanties. Menken Maritiem geeft namelijk 2 jaar garantie op alles omdat wij weten dat het goed is! Mocht er onverhoopt toch iets met een component aan de hand zijn dan zijn de communicatielijnen met leveranciers in Nederland wel zo snel en makkelijk.
Bouw van uw boot op Sri Lanka
De Hollandse jachtbouw op de grootste werf van Zuid Azië resulteert in hoogwaardige boten die meerwaarde bieden. Kijk op "Negombo" voor meer informatie over onze werkwijze.
Transport
Veel klanten van Menken Maritiem denken dat de transporten van en naar Sri Lanka grote kostenposten zijn. De transportkosten zijn echter slechts een fractie van de totale kostprijs van een schip. Ze vallen in het niet bij de besparingen die wij realiseren door in Sri Lanka te bouwen. De prijs-kwaliteit verhouding van onze schepen onderschrijft dit.
Al onze modellen van 19 - 26 ft passen in een 40ft container. De overige modellen van 30 - 49 ft worden vervoerd als dekvracht op een flattrack op een zeecontainer schip. Na een goede 3 weken transport komt uw schip op Rotterdam aan waarna deze per vrachtwagen naar Ter Aar wordt vervoerd. Onze vervoer agenten in zowel Sri lanka als in Rotterdam doen hun uiterste best om uw schip veilig en zorgvuldig te transporteren waarbij risico's tot een minimum worden beperkt.
In bedrijf stellen
Op onze hoofdvestiging in Ter Aar komen de schepen in containers en op flatracks aan. We pakken de schepen uit en monteren de kussens en de buiskap. Bij gelakte boten geeft onze jachtlakker het houtwerk de laatste vernislaag. Daarnaast vindt een uitgebreide check plaats volgens opgestelde procedures en controle lijsten, de zogeheten 0 uren beurt. Daarna zijn de schepen afleverklaar. Onze gehele organisatie is erop gericht de handelingen in Nederland te minimaliseren zodat u niet teveel betaald voor uw boot.
Afleveren
Afleveren van uw sloep of schip is een feestje! Dat betekent dat wij u eerst van harte welkom heten op Ter Aar waarna wij uitgebreid door het schip heenlopen en alle systemen en functionaliteiten worden uitgelegd. Alles wat gezegd wordt kunt u nalezen in de meegeleverde eigenaarshandleiding. Vervolgens maken we gezamelijk een proefvaart en worden er vaarinstructies gegeven. Mocht u niet goed bekend zijn met varen dan nemen wij daar gewoon wat meer tijd voor. Wanneer alles duidelijk is en er geen vragen meer zijn wordt u een leuke attentie aangeboden dat geregeld leidt tot de doop van uw nieuwe aanwinst ! Een behouden vaart!
Menken Maritiem kan op verzoek na de aflevering zorgdragen voor vervoer van uw sloep of schip naar bestemming.
In de periode 2004-2006 is met Menken Maritiem een PSOM project (Programma Samenwerking Opkomende Markten) uitgevoerd. Binnen dit subsidietraject is op de werf de bouw van reddingsboten opgestart en heeft de werf onder meer het ISO 9001:2000 certificaat behaald. Hiernaast zijn diverse werkplaatsen vernieuwd en is een nieuw trainingscentrum ingericht, waar de werf zelf opleidingen verzorgt voor nieuwe medewerkers.
Menken Maritiem levert ook onder de volgende kwaliteit standaarden:
-LLoyds keurmerk
-CE-markering
-HISWA voorwaarden
-Aanvullende Product garanties